De tijd dat mannen het geld binnenhalen en vrouwen slechts gedoemd zijn tot een leven achter het fornuis is voorgoed voorbij!
De tijd dat mannen het geld binnenhalen en vrouwen slechts gedoemd zijn tot een leven achter het fornuis is voorgoed voorbij. Sterker nog: steeds meer vrouwen klimmen eigenhandig naar een glansrijke carrière. De selfmade women is hot.
Wij lichten een paar voor je uit: de vrouwelijke miljonairs, maar vooral ook de vrouwen die zich populair wisten te maken bij duizenden jonge meiden. Jong of oud, of ze er nou een fortuin mee verdienden of niet, de bottom lime blijft hetzelfde: ze deden het helemaal zelf.
Nederland's selfmade vrouw nummer één is natuurlijk Nina Storms-Vleeschdraager, beter bekend als Nina Brink. Ze is niet bepaald onbesproken en ook zeker niet door iedereen geliefd. Love her or hate her, haar financiële succes (volgens Quote een vermogen van €249 miljoen) staat als een paal boven water. Dit enorme kapitaal sprokkelde ze bijeen door bedrijven op te richten en met winst door te verkopen. De veelbekritiseerde zakenvrouw verwierf voornamelijk bekendheid bij het Nederlandse publiek als voorzitter van de raad van bestuur van internetprovider World Online.
Het bedrijf dat de grootste internetprovider van Europa moest worden, klapte na de beursgang uit elkaar. Nina kwam in opspraak toen bleek dat ze haar aandelen enkele maanden eerder al had verkocht. Ook haar conflict met Eric Smits was veelvuldig in de media: Nina liet al zijn spullen in beslag nemen toen hij schreef dat ze een sm-relatie met een toezichthouder bij World Online had.
Olcay Gulsen is het schoolvoorbeeld van een young selfmade women en inspiratiebron nummer één voor jonge ondernemers. De eigenaresse van mode-imperium SuperTrash is pas 31, maar al ongekend succesvol. De Waalwijkse richtte op haar eenentwintigste het bedrijf 2Stepzahead op en begon met het importeren van merken als Criminal en 5th Avenue. Ze ging samenwerken met SuperTrash en nam het in 2009 over. Het merk werd uitgebreid en is nu in 24 landen beschikbaar.
Sylvia Toth (zakenvrouw van het jaar 1985) werd bekend als voorzitter van de raad van bestuur van uitzendbureau Content. De dochter van een Hongaar met een zigeunerorkest verdiende daar een aardig zakcentje mee: haar vermogen wordt geschat op €140 miljoen. Ze bracht Content met succes naar de beurs, waardoor ze de eerste vrouwelijke bestuursvoorzitter van een groot beursgenoteerd bedrijf was. Hierdoor kreeg ze veel aandacht en werd ze Nederlands eerste echte zakenvrouw. Tegenwoordig heeft ze een charity foundation en een bedrijf voor vermogende Nederlanders, Engelsen en Amerikanen in Zuid-Frankrijk.
Annic van Wonderen was eerst styliste, maar besloot toen een modewebsite op te richten. Modewebsites waren er al genoeg, en toch slaagde Annic er in ILoveFashionNews.com een succes te maken. De fashionsite is anno 2012 Nederlands best bezochte fashionsite en staat op nummer 1 in de iPhone App store lijst.
Juliette Vossen opende op haar achttiende (!) een schoonheidsinstituut in het Limburgse Stein. Haar verdiensten belegde ze succesvol in onroerend goed. Ze kocht lappen grond, vroeg bouwvergunningen aan en liet huizen bouwen. Toen ze een straat bezat verkocht ze het aan een Amerikaanse legerbasis. Nadat ze het schoonheidsinstituut verkocht had vertrok ze naar de Côte d'Azur om dames van styling- en schoonheidsadviezen te voorzien. Na een paar jaar begon ze zich te ergeren aan de arrogante dames en keerde ze terug naar Nederland. Nu doet ze alleen nog maar wat ze leuk vindt.
Yara Michels is misschien wel Nederland's succesvolste fashionblogger. Ze besloot tijdens haar studie Communicatiewetenschap een blog op te richten omdat ze er zelf ook veel volgde. Binnen no time groeide de blog uit tot bedrijfje en is de blogster zelfs een bekend gezicht in de modewereld. Yara is naast modeblogger ook parttime magazine redacteur bij ELLE, co-schrijver van Focus op fans en fervent twitteraar. Voor laatstgenoemde won ze zelfs een prijs: de ELLE.nl award in de categorie Beste Modetwitteraar, waarbij ze nog voor iconen Viktor & Rolf en Joline Jolink eindigde.
De jonge Rotterdamse is de oprichtster van succesvolle website vrouwenpassie.nl, Vrouw & Passie Magazine en KnowHow Organizing en organiseert events. Josje wil vrouwen inspireren hun droom te vinden en waar te maken, oftewel: naar hun 'Flonx' gaan leven. Flonx betekent: doen wat jij écht wil doen.
Inge van Kemenade was ooit directiesecretaresse. Toen ze daar genoeg van had opende ze een aantal kledingzaken, maar die brachten weinig geld in het laatje. Een paar jaar en een studie marketing later besluit ze dat Nederland klaar is voor de megastore en opent ze Sport World. Inmiddels heet de sportwinkelketen Topshelf en zijn er vijf vestigingen. Deze brachten wél geld op: het vermogen van Inge wordt anno 2012 op zo'n 80 miljoen geschat, alhoewel het volgens Inge zelf meer richting de 60-65 gaat. Dat is nog niet alles. De multimiljonair is bezig haar droom te verwezenlijken: zangeres worden. Ze nam al een kerstsingle en een duet met Do op.
De ambitieuze Monique van Loon was de oprichtster van de razend populaire community Girlscene. Alhoewel dit een groot succes was en nog steeds is, besloot ze op 21-jarige leeftijd haar 'veilige haven' te verlaten en zich weer op het ondernemen te starten met Culy.nl. Culy.nl is een hippe culinaire site, lees er hier meer over.
Het bewijs dat bloggen veel méér kan zijn dan een hobby. Mascha Feokistova begon op haar 15e met bloggen op Beautygloss.nl. Dit werd zo succesvol dat ze er nu fulltime aan werkt. Deze beautyblogster heeft maar liefst 1 miljoen lezers per maand en was de trotse winnares van de Viva 400 zakelijk award. En het blijft niet bij bloggen: ze heeft nu ook een webshop en ze organiseert jaarlijks een Beautygloss evenement. Meer over Beautygloss vind je hier.
Andere artikelen in deze categorie