Laat jij altijd alles slingeren en past de term 'uitstellen' ook wel bij jou? Wij hebben dan het perfecte artikel voor je geschreven!
Drie keer per dag je sleutels kwijt zijn en deze dan terug vinden in je hand? Iedereen ervan overtuigen dat jij je telefoon dit keer écht weg is, en dat 'ie op wonderbaarlijke wijze toch ineens in je tas zit. Of hij ligt inderdaad nog bij de Albert Heijn tussen de kazen, waardoor je even een ritje terug moet maken. Herkenbaar? Dan ben jij, net als ik, een echte chaoot! Maar gelukkig bestaan er oplossingen voor. En wij hebben de beste tips voor jou op een rijtje gezet.
We kennen allemaal die ene persoon die alle verjaardagen onthoudt en netjes elk jaar op tijd de kerstkaarten de deur uit doet. Geloof ons, diegene heeft geen magische krachten. Waarschijnlijk is het gewoon omdat hij/zij dingen opschrijft. Want wie dingen opschrijft, vergeet ze vaak minder snel! Maak een oldskool lijstje met pen en papier, of doe het iets meer 2016 en gebruik de notities op je smartphone.
Zeg jij ook wel eens tegen jezelf: "Dat doe ik vanmiddag, morgen of misschien zelfs volgende week". Stop. Daar. Mee. Spreek met jezelf af dat je dingen niet meer uitstelt. Natuurlijk kan het voorkomen dat je er op het moment écht even geen tijd voor hebt. Plan dan gelijk een moment in waar je wel tijd hebt om de taak af te maken. En hou je er ook aan!
Tip! Spreek met jezelf het volgende af: alles dat je binnen de 7 minuten kan doen, mag je niet uitstellen maar moet je gelijk doen.
En nee, hier bedoelen we niet dat je geen spullen mag hebben en álles weg moet doen. Maar zorg ervoor dat je de belangrijkste spullen houdt en dingen waar je nooit naar omkijkt gewoon wegdoet. Misschien aan het begin even slikken, maar uiteindelijk zal dit je heel erg helpen. Dat ene shirtje met dat gat waar je al jaren over twijfelt, kan echt wel gewoon weg! Minder spullen = meer rust!
Wellicht dat dit artikel over 7 tips van het organiseren van jouw kledingkast je kan helpen! Misschien is ook de Marie Kondo een goede methode voor jou: selecteer spullen (stel jezelf de vraag: word ik er gelukkig van ja of nee?). Heb je een goed gevoel bij spullen; dan mogen ze blijven! Geen goed gevoel? Doe ze dan weg! Zo hou je alleen de spullen die je echt wil en nodig hebt!
Waarschijnlijk heb je deze tip als chaoot als zo vaak gehoord dat je er gek van wordt. Maar het werkt wel echt! Kom je thuis? Gooi dan niet je sleutels zonder na te denken ergens neer, maar leg ze op een vaste tafel of plank. Heb je geen vaste handige plek? Denk dan even bewust na voordat je ze ergens neerplempt. Maakt het ook al een stuk handiger om te onthouden waar je ze laat. Scheelt tijd en een heleboel stress!
Veel mensen maken hun huis in één keer helemaal schoon, en doen er daarna niet zoveel meer aan. Om het riedeltje na een x aantal dagen/weken vervolgens opnieuw te herhalen. Maar wist je dat het veel effectiever werkt om kastje-voor-kastje schoon te maken? Doordat het geen urenlange taak is, kun je jezelf veel makkelijk motiveren om het toch te doen. Kun je daarna weer met een positief gevoel op de bank ploffen! Win win!
Om deze taak helemaal mindfullness te maken kun je ervoor zorgen om in dat kwartier heel bewust alleen maar bezig te zijn met het schoonmaken en organiseren van het kastje. Wil je die doeken houden of gooi je ze liever weg? En wat ga je doen met die pan die niet zo goed meer werkt? Lekker op je gemak het kastje uitmesten en schoonsoppen. Dwing jezelf niet om keuzes te maken, leg het anders even aan de kant en ga er later mee verder. Als je klaar bent zul je merken dat je heel wat rust in je hoofd heb gekregen.
Wist je trouwens dat je een veel opgeruimder huis kan krijgen als je deze klusjes van een paar minuten doorheen de dag doet?
Zo, BRB ik ben even bezig met mijn leven op orde krijgen! Hebben jullie ook zin gekregen alles een plekje te geven?
Andere artikelen in deze categorie