De helft van je mail is onbelangrijk, een paar mails hebben voorkeur en slechts een handvol moet nú beantwoord worden. Zo herken je ze allemaal snel!
Voor de één is het easy, de ander mist compleet het overzicht in zijn mailbox. Een volle inbox kan ook een choas in je hoofd betekenen. Maar efficiënt je email verwerken is niet zo moeilijk als het lijkt. Voor beide partijen hebben wij tips waardoor het nóg beter kan.
Maak gebruik van de opties die je mailbox heeft. Zo kun je bijvoorbeeld standaard mailtjes labelen als 'reclame'. Deze mails verschijnen dan niet direct in je postvak-in, maar bij een apart tabblad. Deze mails open je dan pas wanneer je daar tijd en zin tegelijk voor hebt.
Wacht niet te lang. Als je het allemaal maar laat voor wat het is, zie je helemaal door de bomen het bos niet meer. Soms is het zelfs alleen een kwestie van openen, lezen en verwijderen. Als je de mails direct of op een vast tijdstip leest, hoeft het niet veel tijd te kosten om je mail te verwerken. Mailtjes die je nog niet direct kunt beantwoorden kun je ook weer opnieuw op 'ongelezen' zetten zodat je direct deze mails tevoorschijn krijgt wanneer je er wel een keer goed voor kunt gaan zitten.
Meld je af voor mailtjes die je niet meer standaard wilt ontvangen, bijvoorbeeld van winkels die je eigenlijk nooit bezoekt. Helemaal onderaan de mail kun je je vaak direct uitschrijven.
Splits je mailbox op. Mailtjes die je eigenlijk moet bewaren kun je natuurlijk gewoon in je inbox laten staan, net als gemaakte afspraken. Maar dan is je inbox nooit lekker leeg. Zorg er dus voor dat je verschillende mapjes hebt waar je deze dingen in bewaart.
Verwijder direct. Niet belangrijk? Weg ermee. Gelezen, genoteerd en niet meer noodzakelijk? Weg ermee! Gebruik die prullenbak-knop.
Andere artikelen in deze categorie