De maandag is zo net na het weekend, de vrijdag zit je met je hoofd alweer bij de zaterdag. Wanneer ben je het meest productief?
Heb je een groot project of een moeilijke opdracht op de planning staan? Dan is het natuurlijk het meest interessant om deze op te schuiven en uit te stellen, om er dan vervolgens last minute mee aan de slag te gaan. Het eindresultaat? Je bent toch niet helemaal tevreden en wéér heb je spijt dat je er niet eerder aan begonnen bent.
Ontzettend zonde om belangrijke, grote taken te verschuiven naar het einde van de werkweek. Het is namelijk zo dat je het meest productief bent aan het begin van de week; onderzoek heeft aangetoond dat het vanaf woensdag alleen maar bergafwaarts gaat met de productiviteit van werknemers.
Een onderzoek* van het bedrijf Accountemps liet blijken dat maandag en dinsdag de twee meest productieve dagen van de werkweek zijn. Sterker nog, 39% van de HR managers denken dat werknemers het meest productief zijn op dinsdagen, tegen 24% die overtuigd zijn van de maandagen.
Zodra de week begonnen is, lijkt het alsof het 'werk wat gedaan moet worden' aan de kant geschoven wordt. Maar 14% van de geïnterviewden denkt dat het meeste werk geleverd wordt op woensdag en vindt donderdag en vrijdag de minst productieve dagen van de week.
Voorzitter van Accountemps, Max Messmer, zegt dat Maandagen productief kunnen zijn omdat veel werknemers deze dag gebruiken om werk in te halen van de afgelopen week en starten met de planning van de aankomende week. Toch is gebleken dat dinsdag de meest productieve dag van de week is: "Op dinsdagen hebben werknemers de tijd om zich te focussen op individuele taken waardoor zij meer productief worden. Het doel is om deze positiviteit op dinsdag te behouden zodat je hier de rest van de week profijt van hebt."
Om ervoor te zorgen dat je gedurende de hele werkweek productief bent, is het belangrijk dat je goed in balans bent op het gebied van werk en privé. Accountemps zette daarom vijf tips op die ervoor zullen zorgen dat elke werkdag op een dinsdag zal lijken;
Start de werkdag met het maken van een to-do lijstje. Verdeel deze daarna in tweeën, met de focus op de taken met de meeste prioriteit.
TIP: Vaak raken werknemers gefrustreerd omdat het lijkt alsof ze niet vooruitkomen met het werk dat gedaan moet worden. Ga daarom voor een kort, realistisch lijstje dat ook tijd vrijmaakt voor onverwachte, spontane acties!
Theoretisch lijkt multitasken goed te werken om productiviteit toe te laten nemen. Maar, vaak leidt het juist tot een ongeorganiseerde werkplek en een onoverzichtelijk werkschema. Het is zelfs zo dat het regelmatig switchen van projecten de productiviteit juist af laat nemen.
TIP: Doe je best om te focussen op één taak en ga pas aan de slag met een andere taak zodra deze af is.
Pak grote en/of moeilijke projecten aan op het moment van de dag dat je het meest productief bent. Ga aan de slag met de kleinere/makkelijkere taken zodra je voelt dat je productiviteit afneemt.
Tegenwoordig kun je voor alles apps downloaden. Zo ook voor het laten toenemen van productiviteit; digitale kalenders, apps die jouw taken managen en andere tijdsbesparende apps kunnen werknemers helpen om deadlines te halen en meer productief te zijn!
Wanneer je werkt aan een belangrijke taak, kun je je productiviteit toe laten nemen door je telefoon uit te schakelen en je even uit te loggen voor social media en mail. Dit zorgt ervoor dat je focus ligt op de taak die gemaakt moet worden en je minder vatbaar bent voor afleiding.
TIP: Word je vaak 'gestoord' door collega's? Geef dan even op een vriendelijke manier aan dat je vandaag niet gestoord wil worden!
Andere artikelen in deze categorie